keskiviikko 30. lokakuuta 2013

Psykologia vei mennessään


OPISKELIJAHAASTATTELU

Lisa opiskelee psykologiaa Alkio-opistossa Jyväskylän Korpilahdella

Lisa oli Studentum.fi:n Roadshown opiskelijavierailijana Kuopiossa

Nimi: Lisa Holopainen
Ikä: 23
Mistä olet kotoisin? Olen alunperin kotoisin Varkaudesta.
Minkä lukion olet käynyt? Olen kirjoittanut Varkauden lukiosta vuonna 2009.
Missä ja mitä opiskelet nyt? Opiskelen Alkio-opistossa toista vuotta kasvatustieteiden ja psykologian linjalla, jossa suoritan tällä hetkellä psykologian aineopintoja.

Miten päädyit nykyiseen koulupaikkaasi? Asuin lukion jälkeen ulkomailla. En päässyt psykologian pääsykokeisiin ja kuulin kaveriltani Jyväskylän lähellä sijaitsevasta Alkio-opistosta.

Mitä pidät opiskelupaikastasi? Tykkään opiskella Alkio-opistossa. Siellä on tiivis opiskelijayhteisö ja kaikin puolin hyvä tukiverkosto. Asun opistolla ja olen päivittäin tekemisissä linjan muiden opiskelijoiden kanssa. Se on ehdottomasti opiskelun parhaita puolia.

Mitä mieltä olet psykologian opiskelusta? Saan hyvää opetusta ja koen olevani oikealla alalla. Opinnot ovat vastanneet odotuksiani ja opiskelu on monipuolista. Lisäksi opisto tarjoaa minulle valmennusta pääsykokeisiin. Käyn opistolla myös englannin, ruotsin ja viestinnän kursseilla, jotka voin hyväksi lukea myöhemmin yliopistossa. Viime vuonna suoritin lisäksi opiston omia kursseja, mm. espanjaa ja ranskaa.

Miten tulit valinneeksi psykologian? Minua kiinnosti psykologia jo ennen lukiota, se on kiehtonut minua pitkään. Olen kiinnostunut ihmisen mieleen liittyvistä asioista ja haluan toimia tulevaisuudessa läheisesti ihmisten parissa.

Mitä suunnitelmia sinulla on tulevaisuudessa? Aion pyrkiä yliopistoon Jyväskylään, Ouluun ja Kuopioon lukemaan psykologiaa. Haen väylän kautta kaikkiin näihin yliopistoihin. Väylä tarkoittaa sitä, että voin hakea yliopistoon ilman pääsykoetta tai voin hakea pisteillä, jotka helpottavat minua koulupaikan hakemisessa. Voin hakea väylän kautta, koska olen suorittanut opistossa avoimen yliopiston opintoja, kuten yliopiston perus- ja aineopintoja. Haluaisin lähteä tulevaisuudessa myös uudestaan ulkomaille, mahdollisesti yliopiston kautta opiskelijavaihtoon. Olen aiemmin ollut au pairina Yhdysvalloissa ja minulla on innostusta vielä lähteä uudelleen katsomaan maailmaa.

Asut opistolla. Mitä pidät siitä? Asun kämppiksen kanssa opistolla sijaitsevassa rivitalossa. Olemme kämppiksen kanssa todella hyviä kavereita ja asuminen on sujunut hyvin. En olisi ajatellut, että voisin asua opiston asuntolassa, mutta kokemus on ollut hyvin positiivinen. Lisäksi opistomaksuun kuuluu asumisen lisäksi kolme ruokaa päivässä, mikä on todella hyvä!

Miten vietät aikaa opistolla? Iltaisin opiskelen usein ja käyn myös paljon kuntosalilla Korpilahden koululla, joka on ihan opiston lähistöllä. Pidämme muiden opistolaisten kanssa aika paljon leffailtoja opiston tiloissa, ja bileitäkin tulee järjestettyä. Useimmiten vietän viikonloputkin opistolla, mutta käyn noin 1-2 kertaa kuukaudessa kotona Varkaudessa.

Oletko ollut mukana Alkion opiskelijatoiminnassa? Olin Alkio-opiston oppilaskunnan puheenjohtajana viime vuonna ja sain olla mukana kehittämässä opiston opiskelijatoimintaa. Rehtorin kanssa on ollut mukava ideoida ja ehdotuksiamme on kuunneltu hyvin, kuten saunavuorojen järjestämisessä. Henkilökunnan ja opiskelijoiden kesken on hyvä meininki.

Miten lähdit mukaan Studentum.fi: Roadshow:lle? Olin kiertueella mukana viime vuonna ja innostuin heti lähtemään mukaan taas tänäkin vuonna, kun asiasta tuli sähköpostia. Kerron mielelläni Alkiosta kaikille kiinnostuneille ja minusta on kiva reissata.

Roadshown Suvi ja Veera kiittävät Lisaa haastattelusta ja toivottavat onnea ja menestystä jatko-opintoihin!





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti